PEMAKANAN UNTUK LATIHAN DAN PERTANDINGAN






Image result for pemakanan sukan

PEMAKANAN UNTUK LATIHAN DAN PERTANDINGAN


Merancang strategi pemakanan adalah penting bagi atlet untuk memastikan simpanan tenaga yang mencukupi bagi menjalani latihan dan pertandingan. Pengambilan makanan mengikut jenis dana kuantiti nurie perlu disesuaikan dengan latihan atau pertandingan bagi mencapai faedah maksimum.

Sebelum latihan 

Pengambilan makanan sebelum pertandingan,atlet perlu memastikan simpanan tenaga yang mencukupi mengikut jenis acara.Atlet yang mengambil diet yang seimbang tidak mempunyai masalah untuk melakukan acara melibatkan tempoh kurang sehingga 60 minit.
Berikut ialah panduan umum amalan pemakanan berdasarkan kajian saintifik dan pengalaman praktikel atlet bagi pemakanan sebelum pertandingan.

1.pengambilan makanan pepejal perlu diambil tiga hingga empat jam sebelum pertandingan untuk memberi peluang proses pencernaan makanan berlaku dengan sempurna bagi membekalkan tenaga  kepada tubuh badan.contohnya lemak dan protein mengambil masa antara tiga ke empat jam untuk dicerna,diikuti karbohidrat yang dicerna dalam tempoh 2 jam.oleh itu strategi pemilihan makanan sebelum pertandingan sepatutnya mengandungi karbohidrat tinggi, protein sederhana dan lemak rendah.

2.pengambilan makanan yang berasid dan berserat tinggi perlu dielakkan kerana boleh menyebabkan risiko kerengsaan usus meransang pembuangan air besar semasa pertandingan.Contohnya makan pedas,berasid seperti jeruk dan beserat tinggi seperti kacang.

3.atlet perlu memastikan status hidrasi normal sebelum memulakan latihan dan pertandingan terutama etika cuaca panas. Minuman perlu diambil 15 minit hingga 30 minit sebelum latihan dan pertandingan untuk megelakkan dehidrasi.pengambilan minuman berkafein tidak dibenarkan kerana menggalakkan pembuangan air kecil.

Pengambilan sarapan berkhaiat penting bagi atlet yag berlatih atau bertanding pada waktu pagi.American College of sport medicine (ACSM) mencadangkan pengambilan sarapan sebanyak 500 hingga 600 kcal sebagai makanan sebelum pertandingan.

Menu B(makanan Malaysia)

1 gelas air milo kosong
82Kcal
1 keping roti canai
301Kcal
½ cawan kuah dal
58Kcal
jumlah
585Kcal


Image result for milo panas
1 gelas air milo kosong (82Kcal)


Image result for roti canai

1 keping roti canai (301Kcal)

Image result for kuah dal

½ kuah dal(58Kcal)













Comments